Van favela's in Rio tot caipirinhas in Sao Paulo! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu Van favela's in Rio tot caipirinhas in Sao Paulo! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

Van favela's in Rio tot caipirinhas in Sao Paulo!

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

01 Februari 2015 | Brazilië, São Paulo

Bom dia!
Na bijna drie weken en 4 stops, mooie stranden, leuke mensen en vele mooie momenten verder hier ons eerste reisverslag. Om degene die zich zorgen maakten meteen gerust te stellen: het is/bevalt ons tot nu toe super en we zijn nog niet van plan om snel terug naar Nederland te gaan!;)

De reis begon met een week Rio de Janeiro en de eerste 2 dagen daarvan in een luxe hotel met zwembad op het dak en uitzicht over de oceaan en Copacabana (als kado van vrienden, super!). Hier konden we even acclimatiseren en wennen aan de hoge temperaturen (lees: WARM!!)
Rio is de stad van het Cristusbeeld, Maracana (stadion wk finale), de nieuwste badmode (lees: strings) op Copacabana en favela's door heel de stad verspreid. Naast al deze bekende zaken is de zonsondergang op Ipanema (strand voorbij Copacabana) fantastisch! Dit gaat zo'n beetje als volgt: ongeveer een man of 1000 kruipen elke avond als een stel apen (ook wij) op een gigantische rots aan het begin van het strand om vervolgens de zon in de zee te zien zakken en samen met al de andere duizende mensen op het 4km lange strand zelf een gigantisch applaus en gefluit te produceren op het moment dat de zon ondergaat om de zon te bedanken voor de mooie dag. Verder hebben we het centrum van Rio nog bezocht, zijn we de uitgaanswijk ingeweest met braziliaanse meiden die we hebben leren kennen in het hostel en zijn we onder leiding van een gids de favela's ingeweest. Het beeld wat wij van deze wijken hebben is toch wat anders dan de werkelijkheid. In de meeste wijken zijn de bendes verjaagd en heeft de politie de controle, mensen zijn erg vriendelijk en het was zelfs gezellig! Tuurlijk zijn de meeste mensen hier armer, de huizen kleiner en voorzieningen minder (maar dit wordt snel beter) maar het is eigenlijk een heel normale wijk!

Vanuit Rio snel (want we hebben 'maar' een half jaar natuurlijk:-)) door gegaan naar Ilha Grande, het tweede grootste eiland van Brazilie met vele strandjes en heerlijk relaxte sfeer. We hebben hier dan ook vooral lekker gelambald op een van de vele strandjes. Daarnaast hebben we ook een boottour naar het noorden van het eiland gedaan om hier en daar met snorkel van de boot af te springen en wat rond te kijken onder water. De eerste kleine aapjes hebben we hier ook gespot!

Na 4 nachten op het eiland zijn we via Paraty doorgegaan naar Sao Paulo. Paraty is een heel mooi oud dorpje, we hadden hier een leuk hostel aan het strand en met zwembad, super pizzeria en supermarkt op 30 meter!
Onderweg naar Sao Paulo nog iemand ontmoet in de bus, en ja hoor...woonachtig in Den Bosch en gestudeerd aan de HAS: te gek! Sao Paulo is in tegenstelling tot Paraty HUGE!! Het wordt ook wel het New York van Zuid-Amerika genoemd en heeft ongeveer 20 miljoen inwoners. Het hostel waar we zitten is luxe en gezellig! We hebben oa een grote overdekte fruitmarkt bezocht en zijn naar het stadspark geweest. Ook zijn we met mensen uit het hostel op stap geweest naar een echt braziliaans feestje met als zangeres een 83jarige vrouw die als een soort Andre Hazes de hele kroeg in rep en roer kreeg, mooi om mee te maken! We hebben zelfs samen geprobeerd salsa te dansen, maar dat laten we in het vervolg aan de Brazilianen over.
Vrijdagavond gegeten en gedronken met Bosschenaar Frans en zaterdag hebben we ons door de ontmoette dames in Rio (ze wonen in Sao Paulo) door de stad rond laten leiden. Super was dat! Ze kwamen ons ophalen met hun auto en hebben ons door de stad gereden en allerlei typisch braziliaanse dingetjes laten zien en proeven, voornamelijk de caipirinhas in allerlei smaken en kleuren waren lekker. Bij terugkomst bleek carnaval hier vandaag al begonnen!

Eten doen we trouwens bijna altijd in restaurants, meestal self-service restaurants waar je uit een buffet kunt kiezen en per 100 gram betaald, ideaal en super vers (meestal rond de 7euro pp kwijt).

De planning is om vandaag richting Foz de Iguazu te vertrekken (15uurtjes met de bus) van daaruit zien we wel weer verder. Wel willen we halverwege februari Bolivia binnentrekken om daar met onze vriend Daan een tijdje rond te gaan trekken!

Bedankt voor het lezen, fotos zullen we ook toevoegen! Tot de volgende!!!

Xxx van ons

• 01 Februari 2015 - 09:34

Jan:

Dat ziet er geweldig uit! En jullie zijn nog maar net begonnen, veel plezier! xxx Jan

• 01 Februari 2015 - 11:54

Ciska Lam:

Jullie hebben het heerlijk daar! Geniet ervan! Groetjes Ciska en Thijs

• 01 Februari 2015 - 12:03

Ineke:

Leuke avonturen zo te lezen. Enjoy!

• 01 Februari 2015 - 19:02

Oma En Opa:

Wat een indrukken, ontmoetingen en genietingen! En dat is nog maar het begin.

• 02 Februari 2015 - 20:53

Oom Piet En Tante Ria:

Hoi Mark en Lisa, leuk om jullie reisverslag te lezen en fijn dat het goed gaat op jullie reis. Op de foto's zien wij veel herkenbare plaatsen in Rio en omgeving. Het is een bijzondere wereldstad. Nu gaan genieten van de mooiste watervallen van de wereld.Hartelijke groeten, oom Piet en Tante Ria.

• 03 Februari 2015 - 13:46

Ria En Hans:

Hoi, dat klinkt allemaal heel erg leuk. We blijven het volgen, geniet ervan. Ria en Hans.