Mooie hoogtepunten en dieptepunten in Peru! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu Mooie hoogtepunten en dieptepunten in Peru! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

Mooie hoogtepunten en dieptepunten in Peru!

Door: Mark en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

25 Maart 2015 | Peru, Arequipa

Hola chicos,

We zijn al weer een kleine twee weken in Peru aan het reizen. Ook dit land bevalt ons erg goed. Peru heeft net zoals Bolivia grote verschillende natuurgebieden waarvan wij er al paar hebben bewonderd.

Ons laatste reisverslag hebben we geschreven in Copacabana aan het Titicacameer. Het Titicacameer is het grootste hoog gelegen meer (3800m) ter wereld en ligt op de grens tussen Peru en Bolivia. Het bekende eiland Isla del Sol ligt aan de Boliviaanse kant van het meer en is erg bekend onder de reizigers. Ook wij (Daan, Mark en Lisa) hebben een bezoekje gebracht aan dit eiland. Niet via de toeristische weg, maar door zelf een zeilbootje te huren en vanuit Copacabana te gaan zeilen naar Isla del Sol. Daan kan immers goed zeilen en het leek ons een gave uitdaging om zelf per bootje het eiland te bereiken! De heenweg ging helaas iets minder soepel en relaxed als we ons hadden voorgesteld. Een 3 á 4 uur durende oversteek was veranderd in een bijna uitputtende 8 uur durende roeitocht omdat de wind het liet afweten... Maar uiteindelijk de zuidkant van het eiland bereikt, onze boot aangemeerd en een lekker bord vis gegeten met een prachtig uitzicht over het meer! 's avonds schommelde we nog na in ons bed en droomde Lisa dat ze was veranderd in een zeemeermin.

We hebben de volgende dag de moterboot gepakt naar het noorden van het eiland en hebben een wandeltocht gemaakt over de bergen van het eiland terug naar het zuiden, erg mooi! De volgende ochtend vroeg opgestaan om terug te zeilen naar Copacabana. De wind stond goed en we hebben die ochtend heerlijk relaxed terug kunnen zeilen in 4 uurtjes!

Vanuit Copacabana de grens overgestoken naar Peru en de bus gepakt naar Cusco. Daar verbleven we in een super chill hostel met een mooie grote tuin! Cusco is een erg mooie stad maar ook super toeristisch, iedereen gaat namelijk via Cusco naar de Machu Picchu. Zo wij ook, maar niet via de populaire Inca of Salkantay trail omdat we dit gewoon te duur vonden, denk hierbij aan ruim 500 tot 700 dollar voor 5 dagen.
We zijn met een lokaal busje naar Ollantaytambo gereden en daar opgestapt in de trein richting Aguas Calientes. De trein was ontzettend luxe, wat ook wel mag voor 50 dollar enkel á 2 uurtje reizen. Aangekomen in Aguas Calientes bleek dit ook een erg toeristisch dorpje te zijn wat bestaat uit hostel en hotels voor bezoekers van de Machu Picchu. Omdat de Machu Picchu ook een groot toerististen verzamelpunt is hadden we besloten om vroeg te vertrekken zodat we niet in de middag drukte zouden zitten. Om 6 uur hadden we de bus genomen naar boven, naar de Machu Picchu. Na 'n paar eerste foto's zijn we gelijk de Machu Picchu Mountain gaan beklimmen waarbij we super mooi uitzicht hadden over de Machu Picchu. De tocht naar boven bestond uit bijna alleen maar trappen en door de hoogte was soms best zwaar. Maar uiteindelijk bovenaan was het uitzicht prachtig en voelde we ons wel even trots! Toen we weer beneden waren zijn we gaan rondlopen tussen de verschillende oude inca huisjes. Begrijp ons niet verkeerd, Machu Picchu is echt prachtig en je bent vol ongeloof dat ze dit 500 jaar geleden hebben kunnen neerzetten, maar het is ook een grote toeristische attractie. Je krijgt een stickertje op je t-shirt bij de ingang en moet overal binnen de lijntjes lopen als je al niet tegen een grote groep toeristen aanloopt die netjes een blauw/rood/roze ect vlaggentje volgen van hun gids haha! Uiteindelijk was het een mooi hoogtepunt en een ervaring die we zeker niet wilde missen!

Terug in Cusco moesten we helaas afscheid nemen van Daan die via Lima terug naar NL zou vliegen. We hebben met z'n drietjes nog een gezellige laatste avondje gehad waarbij we lekkere restaurantjes hebben bezocht! Na het afscheid van Daan waren we weer met z'n tweetjes en hebben we nog paar dagen in Cusco gechilld, museums bezocht en lekker gegeten! Helaas is onze mooie en goeie fotocamera gejat in Cusco of ergens op de terugweg van Machu Picchu... flink balen dus want ook vele foto's zijn daarmee weg! Gelukkig had Mark nog een back-up gemaakt maar toch missen we wel aantal foto's en voornamelijk filmpjes:(

Vanuit Cusco zijn we verder afgereisd naar Arequipa. Arequipa staat bekend om het hiken in de Colca Canyon en op de verschillende vulkanen die in de omgeving liggen. Ook heeft het stadje een interessant maar ook griezelig museum over stukje geschiedenis van de Inca's. De Inca's offerde vroegen namelijk jonge vrouwen/kinderen op de bergen om zo te verkomen dat er aardbevingen of vulkaanuitbarstingen zouden plaatsvinden. Op een van deze vulkanen is Juanita gevonden. Juanita was een meisje van rond de 12 jaar oud en is geofferd op de Nevado Ampato berg z'n 500 jaar geleden. Ze is nog helemaal intact (huid, haar, kleding) gevonden door een bergbeklimmer in 1995. In dit museum worden gevonden opjecten tentoongesteld die meebegraven werden, maar zo ook een aantal mummies. In totaal zijn er 18 geofferde incakinderen gevonden in Zuid-Amerika.

Naast het museum hebben we ook (na snachts wakker geschud te zijn door een aardbeving) twee dagen gehiked in de Colca Canyon (Dé diepste canyon van de wereld) wat een super vette ervaring was! De eerste dag zijn we naar beneden afgedaald en aangekomen op een mooi plekje om te overnachten. De volgende dag stond de klim naar boven op het programma waarbij we midden in de nacht vertrokken en soms best zwaar was door de hoogte, maar ook weer super gaaf!

Dat waren onze avonturen weer en onze volgende bestemming in Peru is Nazca.

Liefs,
Mark en Lisa

• 25 Maart 2015 - 23:17

Jet:

Wat hebben jullie je verhaal weer mooi verwoord.
    Geniet geniet en nog eens genieten !!!!!

• 26 Maart 2015 - 07:16

Ciska Lam:

Hoi Lisa en Mark, wat een geweldige reis! Dat is genieten! De foto's zijn prachtig! Nog heel veel plezier samen.

• 26 Maart 2015 - 14:26

Daan:

Het was geweldig! Mark, koop af en toe een reep chocolade voor Lisa, dan moeten jullie het zonder mij ook wel kunnen redden ;). Geniet ervan! Hasta luego!!

• 29 Maart 2015 - 21:57

Oom Piet En Tante Ria:

Hoi Mark en Lisa, wat maken jullie veel mee. Inderdaad hoogte- en dieptepunten. De geschiedenis van de Inca's is inderdaad heel bijzonder. Wel heel speciaal om een stukje historie te zien. Fijne reis verder en Mark
    alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Maak er een gezellige dag van samen. hartelijke groet, Oom Piet en Tante Ria.