Het einde van onze fantastische reis! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu Het einde van onze fantastische reis! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

Het einde van onze fantastische reis!

Door: Mark en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

24 Juni 2015 | Costa Rica, San José

Hallo luitjes,

Onze reis nadert zijn eindbestemming: Amsterdam!
Vanavond vliegen we vanuit San José richting Madrid, om daar bijna 12 uur te wachten op onze vlucht richting Nederland. We zullen donderdagavond rond 23:00 uur landen op Schiphol. Maar dat laat nu nog even op zich wachten, eerst vertellen we nog even hoe onze laatste anderhalve week is verlopen.

In Bahia Drake hebben we de eerste dag lekker uitgeslapen en de ochtend niets uitgevoerd, tot de verbazing van onze Duitse Hostel eigenares die zelf een grote ochtend wandeling had gemaakt en zich hardop afvroeg waarom we nog in de hangmat lagen met dit mooie weer!! We zijn toen onze spullen ook maar gaan pakken en op pad gegaan. We hebben een mooie wandeling gemaakt door het bos aan de rand van het strand waarbij we twee super mooie strandjes hadden ontdekt. We werden nog belaagd door wat apen die onze bananen chips roken maar gelukkig waren die wat bang voor de brulgeluiden die Lisa produceerde om ze weg te jagen, kom niet aan onze kostbare chips! 's Avonds nog een mooie zonsondergang meegepakt vanaf een uitzichtpuntje.

De volgende dag stond onze snorkeltour op de planning. We moesten ons vroeg melden bij het strand voor een boottocht van 1 uur naar Eiland Caño del Negro. Onderweg hoopten we dolfijnen te spotten, maar we hadden helaas geen geluk. We hebben op twee verschillende plekken bij het eiland gesnorkeld en heel wat verschillende vissen gezien en zelfs een white tipped reef shark gespot! Het water was echt super helder blauw waardoor we erg goed konden snorkelen. Na het snorkelen werden we naar een mooi strandje gebracht voor de lunch en om nog wat te relaxen. Ook op de terugweg helaas geen dolfijnen gespot.

Op onze derde dag zijn we met de boot naar Corcovado Nacional park gegaan. Hier hebben we vijf uur gewandeld met een gids en vele verschillende (voor ons ook weer nieuwe) dieren gezien. De wandeling was erg mooi maar ook best vermoeiend, vooral omdat het erg warm/vochtig was in de jungle. We vertrokken met de boot terug richting het dorpje en dit keer hadden we wel geluk... We kwamen een aantal dolfijnen tegen!! Ze zwommen om onze boot heen en kwamen super dichtbij, heel gaaf! 's-Avonds waren onze twee Nederlanders vrienden (broer en zus) gearriveerd bij ons hostel en hebben we nog een avondje tips en verhalen uitgewisseld.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken met de boot om naar onze volgende bestemming te reizen: Cahuita aan de carribische kust. 14 uur reizen per boot, taxi en bus bracht ons uiteindelijk aan de andere kant van het land. Cahuita is een typisch dorpje aan de carribische kust: klein, relaxt, geen verharde wegen, mooie stranden en barretjes met chill muziek! Hier verbleven we in een klein huisje met eigen keuken en terras met hangmat, heerlijk! Waarom we hier vooral naar toe waren gegaan is omdat we op Tripadvisor hadden gelezen dat deze huisjes aan de rand van een rivier stonden waar al veel mensen verschillende dieren hadden gespot. Toen het de volgende ochtend licht was zijn we gaan kijken, Mark zag daarbij al erg snel een luiaard in de boom hangen en later zagen we nog twee verschillende soorten apen, hagedissen, leguanen en kaaimannen! (En dat allemaal in onze hostel tuin!) Verder hebben we in Cahuita genoten van ons huisje, het nationale park dat om de hoek lag en de mooie stranden!

Na Cahuita zijn we doorgereisd naar Tortuguero, onze laatste bestemming (San José niet meegerekend). Je kunt hier alleen per boot of vliegtuig komen en zoals de naam het al aangeeft staat dit plaatsje bekend om zijn drie soorten schildpadden die hier op het strand eieren komen leggen. Dit wilde wij ook graag zien! We hebben hier een (privé) kanotour gedaan, maar zoals we misschien nog niet vermeld hadden is het regenseizoen ingegaan en heeft het bijna ieder uur dat we in Tortuguero verbleven geregend (lees hard geregend;)) waardoor we wat minder dieren zagen. Maar we zagen de lol er wel van in toen we met onze kano door de tropische stortbuien aan het peddelen waren!

Op onze laatste dag in Tortuguero was de stroom uitgevallen, dus gewapend met regenlaarzen, kaarsjes en zaklampen zijn we 's avonds op zoek gegaan naar de schildpadden die eieren leggen op het strand. Na 1,5 uur gewacht te hebben hadden we de moed bijna opgegeven tot onze gids er ineens vandoor ging met de mededeling dat er een schildpad gesignaleerd was!! Helaas was het vals alarm, de schilpad had namelijk bedacht dat het toch geen geschikte plek was om eieren te leggen en was terug de zee in gegaan.

Dinsdag zijn we met de boot en bus vertrokken naar San José om ons laatste nachtje in hetzelfde hostel te slapen als de eerste dag dat we aankwamen in Costa Rica. Vandaag (woensdag) zijn we nog even naar het centrum gegaan en hebben we vooral veel geëvalueerd over onze reis en vooruitgekeken naar de reizen die we nog willen maken :-).

We kijken terug op een geweldige en onvergetelijke ervaring maar hebben ook weer zin (vooruit 'n beetje dan) om terug naar onze eigen bedjes en kaassoufles te gaan;).

Nog een paar kleine feitjes over onze reis, in totaal hebben we namelijk;
- 176 dagen gereisd;
- 8 landen bezocht;
- 54 lange, korte, sloopende en onvergetelijke busritten van minimaal 1 uur tot maximaal 24 uur gehad;
- 9 vluchten gehad;
- in 50 verschillende bedden geslapen, hard, zacht, lang, kort, van hout tot van zout;
- van de 50 bedden, 31 in dorms (slaapzalen) en 19 privé/tweepersoonskamer;
- 25 dagen moeten rennen naar de wc;
- 450.000,00 als grootste bedrag in onze portemonnee gehad;
- 17,5 boeken uitgelezen (Lisa 15 boeken, Mark 2,5 boeken);
- 2 keer de verbanddoos nodig gehad, beide voor Mark;
- 5 keer stroomuitval gehad;
- 11 keer spullen vergeten in ons hostel, denk aan ondergoed, handdoeken, zonnebril, slippers..;
- 137.021 muggenbeten ontvangen (Lisa 137.000 keer, Mark 21 keer);
- 3 flesjes deet, 8 flessen zonnebrand en 371 blikjes bier verbruikt;
- 85% van onze douches had een elektronische douchekop en in totaal hebben we 70% warme douches gehad en 30% koud;
- 130 dagen rijst gegeten, waarvan 90 dagen met kip, 4 dagen zelfgemaakte pannenkoeken gegeten, 1 dag cavia, 1 dag koeientong en 1 dag koeienhart gegeten;
- 176 dagen met volle teugen genoten van alles wat we meemaakten en tegenkwamen!!

Daarnaast kunnen we elkaar in de ogen aankijken en toegeven in wat voor een luxe en rijkdom (rijkdom niet in de zin van getallen) we in Nederland leven. In Nederland maakt men zich al zorgen als de trein vertraging heeft of omdat het alwéér regent. Tijdens onze reis vroegen we ons soms hardop af waarom een jochie, dat drinken aan het verkopen was op straat, niet op school moest zitten of waarom er met argensogen naar onze grote rugzak vol met kleren en verschillende "luxeproducten" gekeken werd. Dat zijn hele andere zorgen!

Wij dachten vaak dat met een westerse aanpak een probleem opgelost kon worden, niets is minder waar..
Problemen die wij voor ogen kregen hadden veelal een oplossing vanuit het eigen land nodig waarbij de cultuur een belangrijke rol speelt in het dragen en voortzetten van de oplossing.
We weten niet of we volwassener of slimmer zijn geworden door onze reis. Wat we wel weten is dat we een grote mate van respect hebben opgebouwd voor de vele verschillende culturen die we hebben ontdekt. Het reizen heeft ons veel meer gebracht dan alleen de prachtige dingen die we konden fotograferen. Het heeft iets magische achtergelaten in onze herinneringen en onze relatie. Iets waar we voor altijd mee verbonden zullen zijn tijdens de rest van ons leven.

Bedankt voor het lezen en de leuke reacties telkens en tot onze volgende reis!

Liefs en tot snel,

Mark en Lisa

• 24 Juni 2015 - 09:00

Ciska Lam:

Lieve Lisa en Mark, het was weer een mooi verslag van weer een stukje van jullie mooie reis. Het was leuk om te lezen wat jullie zoal gezien en meegemaakt hebben gedurende die 176 dagen. Wij wensen jullie een fijne reis naar huis waar jullie familie op jullie zit te wachten.
    Groetjes Ciska en Thijs

• 24 Juni 2015 - 09:36

Marloes:

Super mooi verhaal en ik krijg heimwee naar Costa Rica bij het zien van de foto's!! Goeie terugreis xxx

• 24 Juni 2015 - 23:31

Jolein:

Hey lieverds,
    Wat jammer alweer het laatste reisverslag! Ik heb er van genoten en ik kijk er naar uit om de verhalen in real life te horen!! Leuk die feitjes over jullie reis..en een mooi psychologisch einde (dat mag ik wel:p). Een hele goede terugreis en tot gauw in Nederland!
    xxxxxxxxx

• 25 Juni 2015 - 10:31

Miranda Wijnen:

Hoi Lisa en Mark,

Wauw wat hebben jullie in die 176 dagen ontzettend veel mooie dingen meegemaakt en gezien.
    Dit is inderdaad een reis die jullie nooit meer zullen vergeten.
    Heb genoten van jullie mooie verhalen.
    Goede terugreis en fijn om weer bij jullie familie en vrienden te zijn.

Liefs,
    Miranda Wijnen

• 25 Juni 2015 - 21:32

Oom Piet En Tante Ria:

Beste Mark en Lisa, Ondertussen zijn jullie op weg naar huis met een hele hoop nieuwe levenservaringen. Veel mooie en leuke verhalen, prachtige foto's, veel mensen ontmoet en vast ook heel veel geleerd van dingen die net iets minder goed gegaan zijn. Allemaal zaken die niemand jullie afneemt. Hartelijke groet, Oom Piet en Tante Ria.P

• 25 Juni 2015 - 22:31

Emmy Van Zwaay:

Beste Lisa en Mark,

Inmiddels op de terugreis... met een rugzak vol herinneringen en veel mooie beelden op het netvlies. Straks wacht jullie ongetwijfeld een warm onthaal. Wat een rijkdom!

Ik heb telkens genoten van jullie reisverslagen en de prachtige foto's! Dank daarvoor.

Hopelijk tot ziens op het JBZ en een warme groet,

Emmy