Het einde nadert in het natuurparadijs Costa Rica - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu Het einde nadert in het natuurparadijs Costa Rica - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

Het einde nadert in het natuurparadijs Costa Rica

Door: Mark en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

15 Juni 2015 | Costa Rica, Drake Bay

Hallo allemaal,

We zijn al weer even aan het rondreizen in Costa Rica, dus tijd voor een nieuw reisverslag!

Vanuit Quito zijn we naar de hoofdstad van Colombia gevlogen: Bogotá. Hier hadden we een korte tussenstop van vijf dagen. Deze dagen hebben we vooral gebruikt om te relaxen en bij te komen van ons geweldige Galapágos avontuur. We hebben de stad wat verkend en belandden bij een Ierse Pub waar we eigenlijk de hele middag zijn blijven hangen, het was immers happy hour. Op de weg terug naar ons hostel vroegen we ons nog af waar al de graffiti zou zijn... Bogotá staat namelijk bekend om zijn vele graffiti kunstwerken die door heel de stad verspreid zijn. Wij konden deze schilderwerken helaas niet vinden. Althans dat dachten we.. We hadden namelijk een graffiti wandeltour geboek voor de volgende dag en al gauw kwamen we er tijdens deze tour achter dat we gewoon niet goed gekeken hadden (kan ook aan het Ierse Bier liggen) want tegenover onze pub waar we de dag daarvóór nog gedronken hadden was namelijk een van de bekendste en mooiste graffiti werken geschilderd. Tijdens de tour kregen we verschillende werken te zien in ook verschillende stijlen. Overal zat wel een boodschap achter, vooral politieke. Hierdoor kregen we ook stuk van de geschiedenis en politieke ontwikkelingen mee, erg interessant!

De avond voordat we door zouden vliegen naar San José hadden we ons nog even ingecheckt en kwamen we erachter dat we business class zaten. Foutje dachten we, maar toen we onze tickets uitprinten zagen we toch echt staan: Business Class. En ja hoor we vlogen echt business class, waarbij we verwelkomd werden met champagne en later ook een super lekkere maaltijd voorgeschoteld kregen. We moeten toegeven, we voelde ons niet helemaal thuis tussen alle mannen in pak want zelf zagen we eruit als echte backpackers: Geen make-up, Mark petje op achterstevoren en gewoon chille lossen kleren. Maar het was een hele ervaring, en de dubbele baileys op het einde maakte het helemaal af!

In San José aangekomen, zijn we de volgende ochtend al weer vertrokken richting La Fortuna. Dit plaatsje staat bekend om de nog actieve vulkaan Arenal waar vaak de lava en rook nog uitkomt. De eerste avond zijn we naar een warme rivier gegaan waar we een vulkanische body scrub hebben gekregen en lekkere cocktails. Deze rivier is verwarmd door de vulkaan en lag midden in de bossen. 's Avonds werden er nog wat kaarsjes aangestoken en toen was het helemaal af. Loom van het warme water en de vele cocktails die we aangeboden kregen van onze gids vielen we terug in ons hostel al snel in slaap haha!

In La Fortuna hebben we nog een hele dag gewandeld door een nationaal park waarbij we vele mooie uitzichtpuntepn hadden over de vulkaan en het meer dat ernaast lag. Ook hebben we een boottour gedaan over de Caño Negro rivier dicht bij de grens met Nicaragua. Tijdens deze boottour zagen we vele verschillende dieren, waaronder twee verschillende soorten apen, kleine kaaiman, vogels, hagedissen en een luiaard.

Na La Fortuna zijn we middels een Jeep-boot-Jeep naar Monteverde gereisd. In de middag zijn we in Monteverde naar het regenwoud gewandeld want daar zou je in holle bomen kunnen klimmen. Mark klom halverwege en zag drie apen in andere boom zitten, super gaaf! In ons hostel lagen we met twee Nederlanders (broer en zus) op een kamer waarmee we 's avonds een nachtwandeling deden. Tijdens deze nachtwandeling zagen we vele verschillende insecten, kikkers en erg giftige slangen maar ook een luiaard en twee super mooie toekans.

De volgende dag zijn we gaan wandelen door het bekende nevel regenwoud waarbij we vergezeld werden door een andere Nederlandse jonge. Tijdens deze wandeling zagen we bijna geen dieren maar wel paar mooie uitzichtpunten. 's Avonds zijn we nog met een groepje taco's gaan eten en wat biertjes gaan drinken.

De volgende dag hebben we met z'n alle de Champions League finale geken in de kroeg en moesten we nog rennen voor de bus naar onze volgende bestemming Puntarenas. Puntarenas was niet echt wat we verwacht hadden en wij en onze Nederlandse vrienden hebben daarom de volgende ochtend meteen de bus naar Jaco gepakt. Onderweg zijn we nog uitgestapt bij de bekende krokodillen brug en werden we verleid om op deze rivier met gids in een bootje te varen om de krokodillen van dichtbij te zien. Dit was echt super gaaf! De gids vertelde dat ongeveer per kilometer 25 krokodillen leven van rond de 4 tot 5 meter!

Uiteindelijk in Jaco aangekomen verbleven we in een heerlijk hostel met zwembad en hebben we daar wat gechilld, zijn we naar het strand geweest en hebben we avondje ladies Night meegemaakt.

Na Jaco zijn we met z'n tweeën verder gereisd naar Manuel Antonio. Hier hebben we een dag gewandeld in het meest bekende nationale park van Costa Rica, genaamd naar het plaatsje. Dit park is veel toeristischer dan de andere parken waar we zijn geweest maar als je niet op het hoofdpad liep viel het gelukkig heel erg mee. We hadden geluk want naast de vele dieren die je in het park gebruikelijk ziet, zagen we een erg grote Boa Constrictor (op het moment dat we dit schrijven roept de hostel eigenaar ons om een "kleine" (2meter) Boa te bekijken die blijkbaar aan de zijkant van de tuin zit...) en een giftige kikker. Het park staat ook erg bekend om de aapjes en wasberen die op het mooie strand lopen wat een erg leuk gezicht was. Je moest wel goed op je tassen letten want ze namen het zo mee de jungle in als ze de kans kregen!

Na Manuel Antonio zijn we doorgereisd naar Uvita en belanden we hier weg van de bewoonde wereld bij een boomhut hostel aan zee! Dit hostel is van twee zussen, zij hebben in verschillende bomen prachtige hutten gebouwd met een relaxe bar en joga platform waar de apen en vogels boven je zaten. We hebben hier drie heerlijke dagen onze tijd gespendeerd met het op en neer lopen van het strand naar de bar.

Vanuit Uvita zijn we vandaag doorgereisd naar Bahia Drake met de bus en boot. Een moeilijk bereikbare plek maar daardoor ontzettend mooi en niet toeristisch.

Hier willen we een snorkel tour doen naar Isla del Caño en naar het Corcovado nationaal park gaan, wat door National Geographic is benoemd tot "the most biologically intense place on earth". Dat beloofd dus wat!

Groetjes Mark en Lisa

• 15 Juni 2015 - 08:39

Ciska Lam:

Lieve Lisa en Mark, weer een geweldig deel van jullie reis! Wat is die graffiti mooi! En al die dieren die jullie weer van dichtbij hebben kunnen zien. Wat zullen jullie het straks saai vinden in Nederland. Maar toch weer fijn als jullie weer kunnen genieten van het eten van thuis! Haha. Geniet nog van deze laatste dagen en een goede reis naar huis. Groetjes Ciska en Thijs

• 15 Juni 2015 - 21:32

Ome Ad En Tante Lia:

Hoi mark en Lisa, een boeiend verslag hebben jullie weer. jullie hebben een hele rugzak met zoveel mooie natuur. Prachtig. Is echt genieten. Maar geniet nog de laatste dagen en wij wensen jullie alvast een goei reis. Ome ad en tante Lia.

• 19 Juni 2015 - 08:46

Oom Piet En Tante Ria:

Hallo Mark en Lisa, wat hebben jullie weer mooie, leuke en interessante dingen gezien. De graffiti is wel heel bijzonder, dat zijn kunstenaars die dit kunnen maken. Prachtig natuur- en dierenfoto's zagen we ook voorbij komen. die met die krokodil die jij een vis geeft vind ik wel "eng". Al met al hebben jullie allerlei ervaringen opgedaan die heel bijzonder zijn. In ieder geval nog een paar fijne weken toegewenst en een behouden thuiskomst. Hartelijke groeten van oom Piet en Tante Ria.