Van cavia eten in Peru tot rokende bus in Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu Van cavia eten in Peru tot rokende bus in Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

Van cavia eten in Peru tot rokende bus in Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

30 April 2015 | Ecuador, Quito

Hello luitjes!

Wij verblijven al weer paar dagen in Ecuador dus tijd voor nieuw reisverslag! We zitten helaas nu ruim over de helft van onze reis en voor ons gevoel gaat de tijd ontzettend snel! Maar met nog twee mooie bestemming op de planning (Galapagos en Costa Rica) denken wij nog eventjes niet aan onze terugreis.

Vanuit Lima zijn we doorgereisd naar Huaraz in de bergen. De omschakeling van het warme Lima naar het koude en hoge Huaraz zorgde ervoor dat Lisa gevat werd door de Zuid-Amerikaanse griep! Na een paar daagjes uitzieken zijn we naar een gletsjer gegaan. De toch naar boven was koud en we werden ook nog eens getrakteerd op een sneeuwstorm, maar het resultaat was erg mooi! De tocht hadden we samen met een leuke groep gelopen die we ontmoet hadden in de bus naar de gletsjer. Helaas was al een heel groot deel van de gletsjer gesmolten en zou er over ongeveer vijf jaar niets meer te zien zijn! Dus allemaal wat vaker de fiets pakken Por Favor!

De volgende dag hebben we met dezelfde groep een lokale markt bezocht waarbij we met z'n alle geproefd hebben van het typische eten van Peru. De Cavia stond nog op onze menukaart om toch echt eens te proberen. Mark ging in de volle aanval maar Lisa vond het vlees iets te taai en niet echt voor herhaling vatbaar, maar we moesten deze Peruaanse delicatesse toch wel echt geprobeerd hebben. Na het feestmaal hebben we ons met z'n vijfen in taxi gepropt en zijn we nog naar een mooi uitzichtpunt geweest. Onderweg werd de taxi nog even aangehouden door de politie en bleek onze chauffeur geen rijbewijs te hebben..achja we mochten gelukkig doorrijden :p

In Huaraz heeft Mark het bekende en helder blauwe Laguna 69 nog bezocht. Lisa voelde zich na de gletsjertoch nog niet helemaal fit en is met ons Belgische kamergenootje lekker gaan lunchen.

Nadat Mark terug was van de tocht hebben we de nachtbus gepakt en zijn we (samen met ons kamergenootje) naar Huanchaco gegaan. Huanchaco ligt aan de Peruaans kust en is een klein stadje dat bekend staat om zijn goede golven om op te surfen. We hebben hier heel erg genoten van het mooie weer, de golven (ja ja we hebben geprobeerd te surfen) het goedkope bier en cocktails en het mooie strand. Na vijf dagen genoten te hebben van dit mooie plekje zijn we weer doorgegaan. Een korte busreis bracht ons naar Mancora, ook aan de kust. Mancora staat bekend als echte party bestemming, maar omdat we er niet in het weekend verbleven en het ook nog laagseizoen is, was het er erg rustig. We hebben een mooie standwandeling gemaakt en gewoon lekker gerelaxed. Na twee nachten hebben we de nachtbus gepakt en zijn we de grens overgestoken.

In Ecuador aangekomen zijn we naar Cuenca gegaan. Cuenca is een erg mooi stadje met verschillende mooie kerken en parken. In een van deze parken kwamen we een Brusselse wafelbakker tegen die ontzettend lekker wafels maakt. De volgende dag zijn we met de bus naar een groot natuurpark gegaan. Je kunt er verschillende wandelingen maken, zo lang je zelf wilt. Wij kozen er eentje uit van ongeveer 3,5 uur. Helaas was het erg regenachtig weer waardoor de paden ook erg modderig waren geworden. Met als resultaat wat glijpartijen en een tocht die uiteindelijk 5 uur duurde. Maar het was het zeker waard! Ontzettend mooie natuur met vele verschillende meren, super! We hadden een strakke planning dus die nacht vertrokken we alweer naar Baňos. In de bus zat toevallig een Duits meisje die bij ons op de kamer sliep in Cuenca en ook naar Baňos ging. Onderweg in de bus merkten we ineens dat er wel heel veel rook in de bus hing! Dit werd ook steeds erger! Andere passagiers riepen de buschauffeur tot stoppen en na wat sleutelen aan de bus werd ons verteld dat we nog 10min verder zouden rijden en we dan in een andere bus konden stappen, gelukkig! Helaas zat deze andere bus al helemaal vol... dus moesten we met z'n 20e in het gangpad staan/hangen...voor VIJF hele uren!! En mocht je ooit op de ecuadoriaanse wegen gereden hebben dan weet je dat 5uur dan vrij lang is:-)! De Belgische wegen zijn er in ieder geval niets bij!! Uiteindelijk kwamen we rond 7 uur 's ochtends aan in Baňos en zijn we met z'n drietjes meteen gaan slapen in ons hostel.
Baňos is een erg toeristisch plaatsje omdat je er vele outdoor activiteiten kunt doen.
In de avond zijn we naar natuurlijke baden gegaan die verwarmd worden door de vulkaan die naast Baňos ligt. Dat konden wel even gebruiken naar onze busreis!

In Baňos hebben we verder nog mountainbikes gehuurd en zijn we naar een grote waterval gefietst. Onderweg zijn we nog met een kabelbaan de canyon overgestoken. Een attractie die je op vele verschillende plaatsen kon doen en erg gaaf is! 's avonds zijn we nog met soort "party" bus naar een Mirador (uitzichtpunt) gegaan. Dat was best grappig, want eenmaal boven aangekomen in het donker, bleek het ontzettend mistig te zijn en zagen we dus niets!

Na Baňos zijn we doorgereisd naar Latacunga. Vanuit dit plaatsje hebben we een groot kratermeer bezocht genaamd Quilotoameer. Eerst twee uur met de bus door super mooi berglandschap om uiteindelijk aan te komen bij een klein dorpje waarbij je uitzicht hebt over het kratermeer. We zijn naar beneden gelopen om het meer van dichtbij te zien. Helaas was de klim naar boven iets zwaarder! Na lekker gegeten te hebben konden we met familie van de eigenaar van het restaurant in hun auto meereizen naar Latacunga. Best relaxed omdat de bus er toch echt wel wat langer over doet omdat ze letterlijk bij iedere bergbocht stoppen om mensen/kippen/aardappelen/ erin of eruit te laten.

Op dit moment zijn we al weer doorgereisd van Latacunga naar Quito. De ouders van Lisa hadden paar weken geleden een mooie documentaire over Quito gezien bij Drie op Reis en waren erg enthousiast over de stad en de vele mooie gebouwen! We zijn benieuwd! Over twee weken staat een vlucht naar de Galapagos op de planning, daarvoor willen we nog naar de jungle, Mindo (regenwoud boven Quito) en Otavalo (een van de grootste markten van Zuid-Amerika). Als het even uitkomt proberen we op een maandagochtend ook nog even naar de president te zwaaien hier in Quito, dat blijkt hij hier namelijk elke maandag te doen vanaf zijn balkonnetje!

Liefs,

Mark en Lisa

• 30 April 2015 - 13:09

Ciska Lam:

Hoi Mark en Lisa, weer een geweldig deel van jullie reis met hele mooie foto's . Geniet nog samen van al dat moois. Groetjes.

• 30 April 2015 - 21:31

Ineke Jansen :

Hoi Lisa en Mark,
    Dank voor jullie mooie weergave van dit gedeelte van de reis en natuurlijk de schitterende foto's.
    Doet mij een beetje aan Noorwegen denken dus mochten jullie nog een keer "iets" dichter bij willen reizen...... Heel veel plezier verder en tot het volgende verslag.
    Groetjes, Ineke

• 04 Mei 2015 - 21:46

Oom Piet En Tant Ria:

Hallo Mark en Lisa, wat een mooie foto's en ook julie reisverslag is leuk om te lezen. Zo zie je nog eens wat van Zuid-Amerika! Goede reis verder en veel plezier op de Galapagoseilanden. Groeten Oom Piet en Tante Ria.