De laatste weken van Brazilië, op naar Bolivia - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu De laatste weken van Brazilië, op naar Bolivia - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Mark en Lisa - WaarBenJij.nu

De laatste weken van Brazilië, op naar Bolivia

Door: Mark en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Mark en Lisa

15 Februari 2015 | Brazilië, Corumbá

Hola amigos,

Iedereen druk aan het carnavallen? Of aan het uitkateren?
Wij zijn al weer een stuk verder in Brazilië en gaan bijna de grens over naar Bolivia.

Twee weken geleden hebben we de bus gepakt vanuit Sao Paulo naar Foz de Iguaçu. Na ruim 3 weken verschillende steden te hebben gezien hadden we veel zin om de natuur van Brazilië eens te gaan ontdekken. We kwamen maandagochtend om 6 uur 's ochtends aan (na 15 uurige busreis) en zijn meteen naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan omdat het dan erg rustig zou zijn met niet veel toeristen! Lisa had 'n beetje last van ochtenhumor omdat ze niet had geslapen in bus..maar dat was zo weer bijgetrokken toen we bij de watervallen arriveerden!! Wat een natuurgeweld! Zoveel watervallen bij elkaar, super! We verbleven 5 dagen in Foz waardoor we de tijd hadden om verschillende activiteiten te ondernemen. We zijn naar groot vogelpark geweest dat midden in stuk bos stond waarbij je door de vele vogelkooien kon lopen. Daarnaast hebben we met onze Bossche vriend de twee na grootste stuwdam van de wereld bezocht: Itaipu. Jammer genoeg staat de dam maar drie maanden per jaar aan en dus niet wanneer wij er waren! Maar gelukkig maakte de bar met happy hour waar we daarna heen gingen dat weer goed;) De laatste dag in Foz zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest (Cataratas do Iguaçu) waarbij je nog dichterbij het water kwam! Je kon verschillende trails lopen door park en een treintje nemen naar het grote uitzichtpunt "Devil's Throat" waarbij je bovenop de watervallen loopt en je het water met een ongekende kracht naar beneden ziet storten!!

Na Foz hebben we de bus gepakt naar Bonito waar we 23 uur later arriveerden. We hadden bonito uitgekozen omdat het bekend stond om zijn mooie natuur en rivieren die zo helder zijn dat je er alles in kon zien! Helaas is bonito erg duur en moet je naast de tours ook transport boeken waarbij de tour extra duur wordt! Maar desondanks wilde we graag snorkelen en ook de natuur bezichtigen! Om de prijs van ons verblijf laag te houden hebben we de eerste dag zelf mountainbikes gehuurd en zijn we naar een Balneário Municipal gefietst. Dit zijn rivieren waar je kunt zwemmen, snorkelen en gewoon kunt chillen! De volgende dag hebben we een watervaltour door jungle gedaan met gids. We zijn langs 7 kleine watervallen gelopen waarbij je bij elke waterval kon zwemmen. Op einde zijn we van een 6 meter hoge rots de rivier in gesprongen en maakte Mark een mooie landing op zijn achterwerk en keek Lisa iets te lang naar beneden waardoor het wat langer duurde voordat ze sprong... maaar we leven nog :p
De laatste dag van bonito hebben we onze snorkeltour gedaan! Dat was echt super!! Het water was zo helder en we hebben verschillende vissen en vele mooie planten gezien! De rivieren staan bekend om hun sterke stroming dus zwemmen hoeft niet..je kunt gewoon met de stroming meedrijven en relaxt onder water kijken. Terwijl we aan het snorkelen waren werd het weer wat minder en begon het te onweren. Ineens voelde iederen een soort elektrische schok vanuit je tenen door heel je lichaam. Iedereen kwam boven water en keek elkaar verbaast aan..did you feel that too?? Yeahh... OMG..
De bliksem had ergens ingeslagen en we hadden een lichte elektrische schok gekregen.. onze gids die in de boot meedreef lachte het weg en er was niets aan de hand zei hij. Lisa's krullen waren nog niet veranderd in een afrokapsel dus we geloven dat het niet iets bijzonders was...maar raar was het wel!

Vanuit Bonito hebben we een Pantanal tour geboekt, wat inhield dat we drie dagen in de jungle van Pantanal verbleven! We werden opgehaald in Bonito en 4 uur later werden we afgezet bij onze lodge. We werden meteen bij de groep (Engels en Spaans stelletje) gegooid om met gids te gaan piranha vissen! We kregen een homp biefstuk, een stok met een stuk draad en een haakje maar dat was voldoende, we hadden na paar minuten al beet!! Uiteindelijk hadden we stuk of 10 piranha's gevangen die we 's avonds zouden opeten! Later die dag gingen we met een bootje door de rivier varen om verschillende dieren te spotten. We zagen apen, kaaimannen en vele verschillende vogels, dat was echt super!
De volgende dag stond de jeeptour en wandeltour door de jungle op de planning. Weer zagen we vele verschillende dieren, waaronder ook de duizende muggen!! Ondanks de deet (anti-insectenmiddel), lange broek en t-shirt (bij 35° graden) is Lisa toch z'n 150 keer gestoken (officieel geteld)...en Mark amper 4 keer (officieel geteld)... Maar ondanks dat was het echt super gaaf! We hadden in Foz het vogelpark kunnen overslaan want alle papagaaien hebben we hier in het wild gezien!
In de middag vertrokken de twee stelletjes en omdat er niemand meer bij onze groep kwam waren we nog met z'n tweeën over. Privé tours dus :D!! We gingen die middag nog zwemmen en kanoën in dezelfde rivier waar piranha's, kaaimannen en cobras zitten... maar als je in midden van rivier bleef was niets aan de hand..zeiden ze...maaar ook dat hebben we overleefd ;)!!
De volgende dag waren we nog steeds met z'n tweeën en hebben we met gids de enige berg midden in de pantanal beklommen, wat best heftig was omdat de berg super steil was! Af en toe moest je een tak of boom vastgrijpen om niet naar beneden te glijden en hoopte je maar dat je niet die ene tak vastgreep met die harige en giftige spin erop.. Maar eenmaal boven gekomen was het uitzicht adembenemend mooi! Je zag de vele bochten van de rivier en de uitgestrekte natuur van de Pantanal, prachtig! Helaas was het niet de tijd om de beroemde jaguar te spotten, onze gids vertelde dat je ze elke dag kunt zien in de maanden juni tot en met november, balen!!

Na de gave pantanaltour zijn we naar plaatsje Corumbá gegaan, wat bekend staat als doorreis stadje naar Bolivia én in februari om zijn carnaval!! We zijn dezelfde avond op de tribune gaan zitten (gratis) en zagen de vele dansgroepen, ook wel bloco's genoemd, voorbij komen! We zagen ineens onze Engelse vrienden uit de pantanal meelopen/dansen met een blocogroep! We hebben nog niet ontdekt hoe ze dat hebben geregeld maar misschien dat ons dat vanavond ook lukt!!

Een lang verhaal dit keer, maar de foto's (en enkele) filmpjes zullen het ook wel vertellen: deze twee weken waren echt ongelooflijk mooi en gaaf!! Op naar Bolivia en onze vriend Daan.

Liefs Mark en Lisa

• 15 Februari 2015 - 18:50

Ciska Lam:

Wat een geweldige reis! Jullie hebben al wel heel veel gezien en meegemaakt. Super! Geniet ervan!

• 15 Februari 2015 - 22:07

Ome Ad En Tante Lia:

Heel leuk om jullie verslag te lezen en de foto,s te bekijken.
    Wat een geweldige natuur. Schitterend om te zien op de foto,s. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk veel mooier. Succes verder en geniet van jullie reis.

• 15 Februari 2015 - 22:51

Jolein:

Wauw het ziet er echt super gaaf uit allemaal! Wat een natuur geweld die watervallen! Ben blij dat je jullie de onweer, piranha en krokodillen overleefd hebben ;) Een goede reis naar Bolivia!!

• 16 Februari 2015 - 22:49

Oom Piet En Tante Ria:

Hoi Mark en Lisa,
    De foto's en het verslag van Foz de Iquazu zijn bijna identiek aan onze ervaringen Ook wij hebben de watervallen van de Braziliaanse kant en Argentijnse zijde bekeken samen met een gids. zo indrukwekkend. En wie weet Lisa hebben we wel dezelfde papagaai op onze arm gehad! Al met al hebben jullie leuke, gezellige en soms spannende ervaringen beschreven. Piranha's zijn best eng hoor!.Veel plezier en Bolivia en de hartelijke groeten van ons allemaal.